تازه های دنیای دیجیتال

جدیدترین نرم افزارها،کتابها،ضمیمه روزنامه ها و نقدهای حرفه ای

تازه های دنیای دیجیتال

جدیدترین نرم افزارها،کتابها،ضمیمه روزنامه ها و نقدهای حرفه ای

Canon Powershot SX50 HS

کانن یکی از پیشگامان سازنده ی دوربین های سوپرزوم است. دوربین های Bridge سری SX آن نیز همواره از محبوبیتی خاص در بین مشتریان برخوردار بودند. در سال 2008 بود که کانن مدل SX10 IS را روانه ی بازار کرد که لنز آن توانایی زوم 20 برابر را داشت. سپس همین روند را ادامه داد تا پس از آن دوربین هایی چون SX20، SX30 و SX40 تولید شدند. همه ی این دوربین ها در زمان تولید از جمله ی سوپرزوم ترین ها در میان هم نوعان از دیگر برندها بودند. SX40 دارای لنز فوق العاده ای با توانایی زوم 35 برابر بود. اکنون نیز در حالی که سوپرزوم ترین دوربین های رده ی بریج می توانند بزرگنمایی در حد 42 برابر را ایجاد کنند، SX50 HS مجهز به لنز معادل 24-1200 میلی متر است که می تواند بزرگنمایی 50 برابر را بوجود آورد. این کاملا شگفت انگیز است که چنین توانایی پوشش فاصله ی کانونی را بتوانیم در یک لنز داشته باشیم. SX50 HS همزمان می تواند مثل یک لنز بسیار واید و در عین حال یک تلسکوپ نسبتا قدرتمند عمل کند. از دیگر ویژگی های این دوربین می توان به سنسور تصویر 12.1 مگاپیکسلی BSI-CMOS، نمایشگر 2.8 اینچی 460000 پیکسلی و توانایی ضبط ویدیویی Full HD اشاره کنیم. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.
مشخصات کلی :
مشخصات کلی: دوربین اولترازوم - وزن بدون باتری و کارت حافظه 551 و با باتری و کارت حافظه 595 گرم
مشخصات حسگر و تصویر: حسگر BSI CMOS با کیفیت 12.8 مگاپیکسل - اندازه 1/2.3 اینچ - 4.55 × 6.17 میلی‌متر
فیلم: ابعاد Full HD - سرعت 24 فریم بر ثانیه
لنز: 24-1200 میلیمتر - بزرگنمایی اپتیکال 50 برابر - لرزشگیر تصویر - زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری
عکسبرداری: سرعت شاتر از 1/2000 ثانیه تا 15 ثانیه - ایزو اتوماتیک و 80 و 100 و 125 و 160 و 200 و 250 و 320 و 400 و 500 و 640 و 800 و 1000 و 1250 و 1600 و 2000 و 2500 و 3200 و 4000 و 5000 و 6400 - فلاش داخلی Pop-Up (بالا جهنده) با برد 5.5 متر - تکنولوژی تشخیص چهره - تکنولوژی تشخیص لبخند
صفحه نمایش: 2.8 اینچ با رزولوشن 461,000 پیکسل - Live View
سایر مشخصات: ذخیره بر روی کارت حافظه SD, SDHC, SDXC - باتری یون لیتیوم استاندارد


:: نقاط قوت و ضعف
لنز فوق العاده ی 24 میلی متری با توانایی زوم 50 برابر (بالاترین در کلاس خود)
بهره گیری از حسگر پر سرعت CMOS
بهره گیری از نمایشگر چرخنده ی با کیفیت 460000 پیکسلی
ظاهر مدرن و ارگونومی عالی
پردازنده تصویر قدرتمند DigiC 5
باتری لیتیومی پر ظرفیت
بهره گیری از لنز با موتور اولتراسونیک کم صدا و بدون لرزش
فیلمبرداری با کیفیت بسیار بالا

کمینه ی نسبت کانونی نسبتا بالای لنز


دانلود ویدیو با حجم 20 مگابایت

مت کامل نقد وبررسی در ادامه


نقد و بررسی Canon Powershot SX50 HS

همانطور که گفتیم، توانایی ایجاد بزرگنمایی لنز SX50 HS بی نظیر است. برای اینکه بهتر بتوانید این موضوع را درک کنیم باید بگوییم که لنز این دوربین در حالت واید می تواند میدان دیدی در حد 73 درجه در محور X و 53 درجه در محور Y را پوشش دهد. چیزی معادل قرار دادن یک لنز 15 میلی متری بر روی یک دوربین DSLR نوع APS-C یا یک لنز 24 میلی متری بر روی یک دوربین فول فریم. این میزان میدان دید برای ثبت مناظر کاملا گسترده یا فضاهای داخلی کافیست. اما در حالت معادل 1200 میلی متر همانطور که گفتیم این دوربین می تواند مثل یک تلسکوپ خیلی خوب عمل کند. به طوری که میدان دید 1.7 درجه در محور X و 1.14 درجه در محور Y را پوشش دهد. این یعنی اینکه در حالت زوم و محور X می توانید سه ماه کامل را جای دهید. جالب است بدانید که یک لنز 800 میلی متر سری L کانن با f/5.6 حدود 12 هزار دلار قیمت دارد. جالب تر از آن این است که لنز این دوربین در حالت ماکرو توانایی فوکوس خودکار بر روی سوژه هایی به نزدیکی 0 سانتی متر را دارد! کمینه ی نسبت کانونی آن نیز هرچند که بیشتر از SX40 HS است ولی در حد f/3.4-6.5 می باشد. این در حالیست که SX40 HS کمینه ی نسبت کانونی f/2.8 را ارائه می داد. پس به نسبت لنز کاملا کندتری است. بنابراین با SX50 HS در حقیقت یک دوربین فوق العاده و بی نظیر را خواهید داشت. اما مطمئنا نباید کیفیت خیلی بالایی را از آن انتظار داشته باشید چرا که چنین توانایی در زوم به معنی به کار رفتن المنت های اپتیکی خیلی زیاد در آن می باشد که هرکدام از آن ها می توانند خطای خود را داشته باشند و کاهش نور ورودی را رقم بزنند.

از لنز که بگذریم باید گفت که شکل ظاهری SX50 نسبت به مدل پیشینش یعنی SX40 تغییر نسبتا زیادی داشته است. این دوربین اکنون مقداری مربعی ساخته شده و شباهت بیشتری به DSLR ها پیدا کرده است. هرچند که در کل سری دوربین ها Bridge کانن شباهت نسبتا کمی به DSLR ها دارند. با این حال ظاهر کمی جدی تر شده و در چینش دکمه ها نیز تغییراتی ایجاد شده است. اکنون در قسمت پشتی دکمه ی Record به جایی منتقل شده که به راحتی در زیر انگشت شست قرار می گیرد. دکمه ی Play Back نیز به جایی که پیش از این دکمه ی Record وجود داشته منتقل شده است. ابعاد و وزن دوربین تقریبا همان است و دستگیره نیز همانطور کاملا بزرگ می باشد.

این دوربین از همان سنسور تصویر 12 مگاپیکسلی استفاده می کند که بر روی SX40 هم استفاده شده بود. سنسوری که از فن آوری BSI بهره می برد و منجر به حساسیت بیشتر آن به نور می شود. توانایی فیلم برداری Full HD آن نیز تقریبا همانی است که بر روی مدل پیشین وجود داشت. اما به جز لنز بهبود بارز بعدی را می توان در نمایشگر دید. در حالی که بر روی مدل های متوالی این سری دوربین ها از نمایشگرهای 2.7 اینچی 230000 نقطه ای استفاده می شد، این بار کانن ناپرهیزی کرده و از یک نمایشگر 2.8 اینچی 460000 پیکسلی استفاده کرده است. این نمایشگر کیفیتی کاملا بالاتر دارد. همچنان هم از نوع کاملا چرخنده می باشد.

در کل همانطور که گفتیم، SX50 HS بهبود و آپگریدی خیلی خوب نسبت به مدل SX40 HS بوده است. از لنز با توانایی زوم 50 برابر آن گرفته تا نمایشگر با کیفیت تر و ظاهر مدرن تر. با این حال تنها نقطه ی ضعفی که در این میان رقم خورده کندتر شدن لنز بوده است. در آینده سعی می کنیم اطلاعات بیشتری را از این دوربین ارائه دهیم.

به روز رسانی: در تست هایی که انجام دادیم، کیفیت عکس های گرفته شده با این دوربین در سطحی واقعا عالی بود. نویز تا ایزو 1600 به خوبی کنترل می شود با این حال در این ایزو مقداری کاسته شدن از غلظت رنگ ها و از بین رفتن جزئیات هم مشاهده می گردد. به ایزوهای بالاتر از این که بروید بر میزان نویز، کاهش غلظت رنگ ها و میزان از بین رفتن جزئیات افزون می گردد. با استفاده از مود HDR می توانید جزئیات بیشتری را در مناطق سایه و روشن نمایان کنید. البته استفاده از این مود در عکاسی RAW مقدور نیست. عکس ها به مقدار کافی شارپنس بالایی دارند و چندان نیازی نیست که در پردازش های بعدی به آن ها شارپنس اضافه کنید. لنز نیز خطای رنگی نسبتا کمی ایجاد می کند و فقط مقداری خطای رنگی بنفش در مناطق پر کنتراست دیده می شود. این در حالیست که در مود ماکرو، این لنز می تواند از فاصلهی 0 سانتی متری بر روی سوژه های مختلف فوکوس نماید. با این حال در این حالت مقداری خطا مشاهده می شود.

لنز فوق العاده ی 24 میلی متری با توانایی زوم 50 برابر (بالاترین در کلاس خود)
بهره گیری از حسگر پر سرعت CMOS
بهره گیری از نمایشگر چرخنده ی با کیفیت 460000 پیکسلی
ظاهر مدرن و ارگونومی عالی
پردازنده تصویر قدرتمند DigiC 5
باتری لیتیومی پر ظرفیت
بهره گیری از لنز با موتور اولتراسونیک کم صدا و بدون لرزش
فیلمبرداری با کیفیت بسیار بالا

کمینه ی نسبت کانونی نسبتا بالای لنز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد